قصص

قصة قربان الشيطان (كامله)

السحر حاجه حرمها كل الاديان.. طيب اي سبب ان حد يعمل كده اي يخلي شخص يأذي شخص.. يمكن فلوس ويمكن حقد ونفوس ضعيفه…. لكن الاكيد ان الاذيه بتكون كبيره جدا
……..
#قربان_الشيطان
الجزء الاول+ الجزء الثاني
فكرت كتير قبل ما اتكلم واحكي الي حصل لانه مش سهل عليا اني اقول اني اتأذيت من اقرب الناس ليا… لكن انا لازم احكي
في البدايه احب اعرفكم بنفسي انا عمر نصر ده اسمي عندي 27 سنه متجوز من نهله وعندي منها حسن وسليم…. عندي ابويا وامى عايشين الحمدلله…. احنا من احدي قري الصعيد لكن عايشين في القاهره بحكم شغلي.. انا بشتغل في شركه اعلانات مشهوره جدا في مصر….. قصتي بتبدأ من يوم جمعه، متعود كل يوم جمعه اني لازم ازور اهلي… واتغدي عندهم انا ومراتي والعيال لكن في اليوم ده حسيت اني تعبان شويه فقولت بلاش الجمعه دي وهتصل عشان اقولهم مش هنقدر نجي…. لكن والدي قالي معلش يا عمر دوس علي نفسك وتعالي انا عاوزك في موضوع ضروري.. رديت عليه وقولتله مينفعش يتأجل.. رد عليا بعصبيه غير مبرره وقالي لا مينفعش بقولك لازم تجي
قولتله حاضر خلاص هاجي
…..
كنت مستغرب ابويا مش النوع العصبي ابدا… اخدت مراتي وعيالي وركبت عربيتي واتحركنا علي بيت ابويا طول الطريق بسأل نفسي هو في اي واي الموضوع الضروري ده يا تري
وصلنا واول ما دخلنا.. ابويا قال انه عاوزني في الاوضه لوحدي.. دخلتله وقولتله نعم يا حج… قالي انا عايز اقولك حاجه ضروري.. واتكلم وقال الموضوع كبير انا مصاب بمرض نادر وهموت قريب… رديت عليه وقولتله بعد الشر عليك يا حج متقولش كده وبعدين مرض اي ده … قالي اسمعني البيت الي احنا عايشين فيه ده ايجار وبعد موتي والدتك مش هينفع تعيش لوحدها.. انا مش هقولك خدها تعيش معاك لا.. انا عاوزك تاخد مراتك وعيالك ووالدتك وترجعوا الصعيد… قولتله وشغلي وهصرف منين… قالي انا سيبلك ورث كبير بس عشان تاخده لازم تعيش في البيت القديم… رديت عليه وقولتله ليه لازم يعني… قالي دي وصيه جدك وجد جدك واسلافك كلهم… الي يدور علي الورث
يبقي يعيش في البيت.. والبيت كبير وهتقدروا تعيشوا فيه
قولتله اجل الكلام ده يا حج ربنا يديك طولت العمر ويخليك لينا…. اتغدينا واتكلمنا كلام عادي كلام العيله المعتاد… واخدت مراتي وعيالي ورجعنا البيت بفكر في الموضوع ومش عارف هتصرف ازاي…. ومن كتر التفكير هجم عليا رغبه ملحه في النوم ونمت وحلمت اني واقف قدام بيت كبير من دورين.. بيت شكله مهجور من سنين… دخلت الطريق جوه ضلمه شغلت نور البيت… بيت كبير.. بس مترب وشكله محدش دخل هنا من زمن
حسيت بصوت همس ولما ركزت كان صوت مبحوح بينادي عليا عمر.. عمر بصيت لقيت الصوت جاي من اوضه في اخر الطرقه.. قربت ناحيه الصوت بحذر شديد وفتحت باب الأوضة براحه….. الاوضه ضلمه كحل شغلت كشاف الموبايل عشان اشوف في اي….. شوفت ابويا مشنوق في سقف الاوضه… صرخت، في اللحظه دي حد نفخ في وشي… نورت قدام وشوفته مخلوق بشع وشه مشوه عينيه سوده بتلمع..وقالي القربان عليك يا اما منك ولك الاختيار…. قومت من الكابوس ده علي صوت تليفوني بيرن.. كان رقم البيت بيت ابويا واول ما فتحت لقيت امي بتصرخ وبتبكي وبتقولي الحق يا عمر ابوك مات…. نزلت جري علي البيت ودخلت زي المجنون… ابويا كان ميت بشكل بشع عينيه مفتوحه علي الاخر وشه مليان عروق حمرا بوقه بينزل منه دم اسود…. فضلت استغفر ربنا واقول اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.. هو في اي يا امي احكيلي حصل ايه… قلتلي وهي بتعيط مش عارفه انا كنت نايمه وسمعته بيصرخ… لما دخلت عليه لقيته بالمنظر ده…. حزن كبير ودفنه وعزا وناس جايه تعزي وانا واقف زي التايه مش فاهم حاجه… خلص العزا ورجعت البيت… كنت بروح ازور امي كل يوم تقريبآ لحد ما في يوم لقيت تليفوني بيرن… الو مين.. الو انا الاستاذ عز المحامي محامي والدك يا استاذ عمر…. انا عايز اقابلك ضروري
……
طبعا انا كنت عارف هو عاوز اي… وفعلا قابلته وقالي ابوك الله يرحمه اكيد قالك علي بيت الصعيد وانك لازم تسكن فيه عشان الميراث…. قولتله ايوه قالي… وكانت الصدمه هو رد المحامي لما قالي اوعي تسمع كلام والدك وتروح البيت ده ملعون لو رحت مش هتأذي الا نفسك وعيلتك عيش في سلام احسن… حاولت افهم منه لكنه كان رافض يتكلم……. رجعت البيت وانا محتار اعمل اي… نهله جات وسألتني وحكتلها كل حاجه… وكان ردها نفذ وصيه ابوك المحامي ده اكيد طمعان في الورث…. كلامها كان منطقي وفعلا انا قررت اني هنفذ الوصيه…. اخدت عيلتي ورجعت الصعيد ورجعت البيت الي اتربيت فيه… كان بيت كبير وجميل.. الحاجه الوحيده الي كانت بتقبضني ان ورا البيت في مقابر…. وجات عيله ابويا ورحبت بينا وبدأنا نجهز ونضنف عشان نقدر نعيش في البيت…. خلصنا تنضيف علي 12 بليل وكنت هموت وانام من التعب دخلت الاوضه واترميت علي السرير… وصحيت علي صوت صرخه…. نزلت جري علي تحت… البلد مقلوبه والكل بيجري ناحيه حاجه في الارض مرميه لما قربت كانت جثه طفله مدبوحه بطريقه بشعه… رجعت البيت منهار من المنظر… حاولت نهله تهديني… ودخلت اوضتي وفضلت قاعد فيها يومين مش بخرج ولا عايز اقابل حد… لحد ما في يوم كنت نايم وصحيت علي صوت صرخه امي… قومت ناطط من السرير… وحاولت افتح اوضه امي لكن مش بتتفتح كسرت الباب بعنف واتصدمت لاني شوفت
……
….
#قربان_الشيطان
الجزء الثاني
كسرت الباب ودخلت لقيت امي بتخنق نفسها او بتحاول تبعد حاجه ماسكها من رقبتها وهيا بتحاول تبعدها… جريت عليها وانا بحاول اشيل ايديها الي كانت شبه خلاص هتموتها وقدرت انقذها… ولقيت نهله جايه وبتقولي هو في اي يا عمر اي الي بيحصل… قولتلها مفيش حاجه ماما بس شافت كابوس… خرجت من اوضه امي لصاله البيت… قعدت علي كرسي في الصاله وانا بحاول استوعب اي الي بيحصل بالظبط… وبدأت اراجع كلام والدي تاني في دماغي وسألت نفسي اي السر الي ورا البيت ده…. انا واثق ان ابويا ممتش موته طبيعيه… ودلوقتي الدور علي امي كل ده ليه….. الليل عدي عليا وانا صاحي مش جايلي نوم…. وفي الصبح جيه عمي سليم وعمي قاسم وعمتي فريده عشان يسألوا علينا… وقعدنا معاهم واتغدينا ومن غير تفاصيل العيله الي الكل عارفها من كلام كويس
…..
طلبت اني اقعد معاهم لوحدي عشان بصراحه مش قادر ابطل تفكير عايز اعرف في اي
فتحت معاهم الموضوع لكن لقيت عمتي بدأت تتوتر وقلتلي وهي الكلام بيخرج منها بالعافية مش عارفه والله يا ولدي… وكانت هتقول حاجه لكن قاطعها عمي سليم وقال اسمع يا عمر وصيه جدود جدودك من زمان انه كله يعيش في البيت ده عشان يقدر ياخد نصيبه من الورث… اكتر من كده احنا منعرفش حاجه…. رديت عليه وقولتله طيب وموت ابويا بالشكل ده ومن بعدها جريمه في البلد.. والي حصل مع امي كل ده اي يا عمي…. رد عليا وقال معرفش يا ولدي….. الحيره زادت ده انا قولت انكم عندكم اجابه حتي لو علي سؤال واحد
……..
خلصت القعده معاهم الي خرجت منها وانا متأكد مليون في الميه انهم عارفين حاجه وعارفين السر ورا الموضوع لكن خايفين…. عدي اليوم بسرعه بتفكيره وتعبه وجيه وقت النوم خلاص… وسمعت الصراخ تاني جاي من تحت في البلد نزلت جري… المره دي مفيش حاجه مش شايف جثث ولا ناس بتجري وصوت الصراخ اختفي… رجعت البيت من تاني دخلت اوضتي اترميت علي السرير بفكر في الي بيحصل والي انا عملته في نفسي ده ازاي اسيب شغلي وبيتي عشان اواجه الرعب الي انا فيه دلوقتي ده
……
قولت هقوم ادخل الحمام عشان اغسل وشي وافوق مش قادر انام دخلت الحمام وقفت اغسل وشي لكن مش انا الي في المرايا نفس المخلوق من تاني بشكله البشع المقرف وصرخ في وشي وقعت علي راسي وفقدت الوعي لما فوقت لقيت نفسي لسه واقع في الحمام وصوت خبط علي الباب… سندت نفسي بالعافيه وقومت عشان افتح وفتحت الباب كانت امي الي سندتني لحد الاوضه ونمت علي السرير حاسس اني مش قادر امشي نمت من التعب الي انا فيه…. وشوفت نفسي في مكان واسع اه ده ده قبر وانا لوحدي جوه وشوفت ست مش قادر اشوفها من الضلمه وكانت بتدبح بنت بتدبحها بدم بارد وبعدها قالت… اقسمت عليك يا ملك ملوك الجن السفلي يا ناقر ابن بني قيران ان تحضر الان لقد اتيت بالقربان واطفيت نار الوهجان
فضلت تكرر في نفس الكلام
…….
قومت من الكابوس ده علي صوت الصرخه بيتكرر كل يوم وفي نفس الوقت… المره دي مكنش ينفع اسكت ونزلت الجو برد والريح شديد لما نزلت… حاولت اسمع الصوت من تاني وفعلا اتكرر.. الصوت جاي من المقابر.. قربت وانا بترعش جوايا مليون حاجه بتقولي ارجع بلاش… لكني وصلت ايوه وصلت قدام قبر كبير الصوت طالع منه وقبل ما اعمل اي ردت فعل.. سمعت صوت همس ورايا عمر… عمر……… اتلفت عشان اشوف مين وياريتني ما اتلفت لاني شوفت ست وشها محروق ماسكه في ايدها جثه وبتشدها علي الارض وقلتلي القربان اقترب كن علي الموعد…. جريت فضلت اجري اجري لحد ما وصلت بيت عمتي خبطت فضلت اخبط وارزع لحد ما فتحت الباب… دخلت وقولتلها انتي عارفه كل حاجه… قلتلي لا انا انا معرفش حاجه وامشي من هنا… قولتلها لا انا خلاص معنديش حاجه ابكي عليها لو مقولتيش كل حاجه تعرفيها انا معنديش اي مشكله اني اقتلك… بصتلي وهيا بتعيط وقالت جدك هو السبب البيت الي انت عايش فيه دلوقتي كان عايش فيه جدك وهو بيرتب في البدروم اكتشف مقبره اثريه تحت البيت وجنبها كتاب في عزايم وطلاسم منها عزيمه بتحضر ناقر ملك من ملوك الجن… جدك جاب دجال اسمه سالم وطلب منه يفتحله المقبره وبالغلط سالم حضر ناقر الي ظهر وطلب قرابين من جدك والا هيكون هو القربان جدك اضطر يقدم قرابين بشريه والعيله كلها اتلعنت ومحدش كان عارف الحل لحد ما جيه الدور علي ابوك الي عرف يوصل لسالم وعرف منه عزيمه توقف ناقر… وفعلا نجح في ده لكن في حاجه حصلت بعد السنين دي رجعت ناقر تاني بس والله انا معرفهاش… قولتلها وفين سالم ده قلتلي هقولك واخدت عنوانه… وبعد نص ساعة كنت قدام بيته بيت من طين كئيب دخلت البيت كان قاعد علي الارض وقالي كنت عارف انك جاي… عيلتك ادمرت ولسه هتدمر اكتر وبسبب مين اقرب الناس ليك.. قولتله مين انطق… اتكلم وكان كلامه بينزل عليا زي الثلج لانه قال
😱😱😱
يتبع الجزء الثالث والاخير
#قربان_الشيطان
الجزء الثالث والاخير
كلام سالم الدجال كان بينزل عليا زي الثلج لما قال الصدمه الي بيعيش فيها الشخص لما بيعرف ان اقرب ناس ليه هما سبب اذيته بتكون صدمه كبيره جدا ساعات مش بنستحمل او مش بنصدق بمعني اصح ان الي عمل فينا كده ده كان كل حاجه في حياتنا
بعد ما جدودك كلهم ماتوا بسبب لعنه اتفتحت عليهم بسبب عزيمه غلط انا قريتها… ناقر كان عامل بالنسبه لعيلتك زي الشوك كل ما يموت جد يطلع ناقر للوريث ويطلب منه قرابين فيه من جدودك الي وافق وفيه الي رفض ومصير الاتنين الموت لان الجن عمره ما بيوفي بوعده مع بشر
لحد ما جيه الدور علي ابوك…. معرفش عرف يوصلي ازاي جالي وطلب مني المساعده في الاول رفضت… لكنه اترجاني وقالي انه عنده ولد عايز يربيه……. وافقت ورحنا انا وابوك عند قبر وسط المقابر الجن كان واخد القبر ده ملجأ عشان يستلم فيه القرابين… وفتحنا الكتاب الي مليان طلاسم وعزايم وقولت اقسمت عليكم يا ملوك الجن السفلي بحق من رفض السجود وادعي الخلود بحق النار والنيران اوقفوا سفك الدماء وفضلت اعيد انا وابوك في نفس الطلسم ووقتها سمعنا صرخات كتير جايه من جوا القبر… وحسينا الارض بتتهز جرينا… فضلنا نجري لحد ما خرجنا بره… ومن بعدها اختفي ناقر لكن… لكن اي اتكلم في حد عرف الموضوع ده وقرر يفتحه تاني الطمع عماه وخلاه ميشوفش قدامه غير المقبره الاثريه بس الشخص ده معرفش الي حصل زمان وعشان كده قرا نفس العزيمه الي رجعت ناقر من تاني…. لما الجن ناقر رجع طلب من ابوك قربان وابوك رفض لكن الي حضر الجن قدر يتواصل معاه ووعده بقرابين مقابل فتح المقبره… ومكنش فاضل غير اقناعك انت برجوعك لبيت الصعيد.. الجن وعد ابوك انك لو رجعت بيت الصعيد هيرحمه وهيسيبه يعيش لكن زي ما قولتلك الجن مش بيوفي بوعده مع بشر…. بمجرد ابوك ما اقنعك قتله… وانت رجعت بيت الصعيد ورجعت القرابين تتقدم من تاني… صوت الصراخ الي كنت بتسمعه كل ليله كان صوت صراخ الاطفال الي كانوا بيتقدموا كقرابين للجن…. قولتله انت حكتلي كل ده ومجوبتش علي اهم سؤال مين الي عمل فينا كده ورجع الجن تانى…. قالي فكر…. صرخت فيه وقولتله انا خلاص معنديش عقل عشان افكر هتقولي مين والا اخليك تحصل الي راحوا…. ضحك وقالي مش هتستفيد حاجه من موتي بالعكس حيرتك هتزيد والمشكله هتكبر…. قولتله ارجوك انا لازم افهم واعرف قالي انا هريحك بس مش هقولهالك صريحه عشان لو اتكلمت هتأذي من الاسياد انا قربلك الصوره الي عمل فيك كده ست قولتله ست قالي اه قولتله مفيش غير 3 في العيله امي ومراتي وعمتي….. قالي فكر بقي مين فيهم
……..
فضلت ساكت شويه بفكر وافتكر في مواقف ركبت عربيتي واتحركت… وانا دماغي خلاص هتنفجر مين بس مين اصعب حاجه في الدنيا دي الشك اكتر حاجه بتهد في الدنيا دي الشك… لكن في لحظه الصوره اتضحت قدام عينيا لما سألت نفسي سؤال مين الي كان مصمم اني اروح البيت ده… مين لما المحامي حاول يمنعني قلتلي ده بيضحك عليك وطمعان في الميراث… نهله ايوه نهله مراتي زودت سرعه العربيه وانا بقول يارب اكون ظلمها… وصلت هناك كانت الساعه 1 بليل الجو برد بطريقه فظيعه… فتحت باب الببت عشان ادخل لكن سمعت صوت صراخ جاي من البدروم…. اخدت خطوتين لورا بسرعه ونزلت البدروم… لقيت نجمه خماسيه كبير وفي وسطها عيالي وواقفه نهله من فوق عند راسهم وماسكه في ايدها سكين
……
جريت عليها وقولتلها انتي مجنونه هتعملي اي في العيال… قلتلي خلاص مش فاضل غير خطوه واحده علي فتح المقبره الاثريه… خلاص بس ناقر طالب عيالنا قرابين…. رديت عليها وقولتلها وانتي وافقتي الدهب اغلي عندك من عيالك…. قلتلي من فتره مش كبيره كنت عند بيت اهلك بساعد حماتي في الشغل وسمعت حمايا بيتكلم في التليفون مع حد عن المقبره واللعنه وفهمت كل حاجه… استنيت ابوك خرج من اوضته ودخلت عشان اخد الكتاب واخدته وخبيته…. واستنيت شويه لحد ما والدتك نامت وفتحت الكتاب وقريت العزيمه الي قال عليها ابوك… حسيت بكهربا ضربت في جسمي ونار بتحرقني… ومن يومها والمشاكل ابتدت المخلوق بقا يظهرلي في كل مكان وقالي انه هيتنقم من ابوك وهيرجع عشان اتم معاه العهد اسلمه قرابين مقابل فتح المقبره… ومن يوم ما جينا البلد دي وانا بسلمه قرابين عيال صغيره وخلاص باقي اخر شرط عيالنا وبس يا عمر
……
قولتلها انتي مجنونه انتي مكانك المستشفى… في اللحظه دي دخل الدجال سالم علينا عشان يحكي لنهله الي هيا مش فهماه وقالها ناقر جن ملهوش علاقه بالاثار… ناقر جن سفلي بيتغذي علي الدم البشري عشان يعرف يعيش وبيستغل غباء البشر في تقديم القرابين… وفضلنا انا وسالم نقنع فيها عشان ناخد منها الكتاب… لحد ما اخيرا وافقت بعد ما سالم قالها في عزيمه هتساعد عاي فتح المقبره بس لازم نصرف ناقر الاول… واخدنا الكتاب وفتحه سالم وقال اقسمت عليكم يا ملوك الجن السفلي بحق من رفض السجود وادعي الخلود بحق النار والنيران اوقفوا سفك الدماء… صرخات ضربت المكان كله البيت كأنه فيه زلزال البابان والشبابيك بتترزع وبعدها ساد الصمت
…..
قلب سالم في الكتاب وقال اقسمت عليكم يا ملوك الارض وعشائر الجن الناري الذي لا يوجد في قوته اشعلوا لنا شعاع المقبره افتحوا لنا كنوز الارض.. بحق الملك الاعظم اطيعوا.. هزه خفيفه في الارض حسينا بيها ومن بعدها شوفنا المقبره بتتفتح… لقيت نهله بتقول اخيرا اتفتحت المقبره وقربت منها… قولتلها اه اخيرا وقربت منها وقولتلها مش كنتي عاوزه الدهب يلا بقي روحيله وبكل قوتي زقيتها جوه المقبره… لقيت سالم هيجري مسكته من هدومه وهو كانت صحته علي قده بقي يقولي ارحمني ارجوك… قولتله انت السبب في موت عيلتي بغبائك ولازم تموت وزقيته هو كمان… وكنت سامع صوت صرخاتهم وقفلت عليهم باب المقبره وخرجت واخدت امي وعيالي ورجعت من تاني لحياتي في القاهره
…..
تمت

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى